Search This Blog

Sunday, February 28, 2010

from أحمد بهجت

صندوق الدنيا in Alahram:
حوار
بقلم: أحمد بهجت

نحن ابناء جيل يوشك أن ينزوي علي نفسه‏,‏ ويستسلم للتأمل‏,‏ وقد عاصرنا أجيالا تظهر فيها مالم يظهر في جيلنا من حدة ومغالاة وعنف‏,‏ وقد سألت نفسي لماذا تظهر ظاهرة مافي جيل من الاجيال ولا تظهر في غيره‏,‏ هل تكون التغييرات الاجتماعية هي السبب أو يكون غياب الحوار عن مجتمع هو أصل التغييرات الاجتماعية‏.‏

ان جيل الشباب اليوم في تصوري ـ في معظمه ـ هو جيل الحوار من طرف واحد‏..‏ جيل الحوار الداخلي الذاتي‏.‏
جيل تربي علي الرأي الواحد‏,‏ والنظرة الاحادية‏,‏ والحوار مع الذات‏,‏ حيث يتسع المجال وتتكون الأفكار والمعتقدات والقناعة‏.‏
ولو تأملنا المجتمع المصري فسوف نجد فيه هذه الظاهرة الغريبة‏,‏ وهي ظاهرة عدم عرفتنا علي عمل حوار‏.‏
ان الحوار لا يكاد يبدأ حتي يبدأ معه كل طرف في اتهام الاخر ومحاولة تحطيمه هو لا مناقشة فكرته‏,‏ حتي الحوار فيما هو بعيد عن السياسة كالفن والآدب‏..‏ حتي هذا النوع من الحوار يشيع فيه هذا الظل الداكن‏.‏
ولنعترف معا أن الحكم الشمولي قد استبدل بالحوار هذا الخطاب الرئاسي الي الجمهور‏,‏ وهو خطاب لم يكن يناقش بقدر ما كان يتقبل كشئ مطلق واجب النفاذ‏.‏
ولقد ترتب علي هذا ان جفت انهار التطور الطبيعي لبعض الأفكار‏,‏ وانزوي الجيل القديم علي نفسه‏,‏ أما الاجيال الجديدة فقد استمعت الي الاسطورة‏..‏ وشاهدت تحطيمها في نفس الوقت‏,‏ ومن هنا لم تتواصل مع الجيل القديم‏,‏ وبعد تحطيم الاسطورة لم تعد قادرة علي التواصل مع الخطاب الرئاسي‏,‏ ومن ثم فقد انغلقت هذه الجماهير علي نفسها‏,‏ وكونت افكارها سرا‏,‏ ولم يتح لها فرصة الحوار وضاع عليها بذلك اخر امل في إثراء افكارها أو تصحيحها‏.‏
وقيمة الحوار أنه يؤسس مجتمعا متوازنا يفتح الأبواب امام افكار مهمة وحيوية مثل فكرة تداول السلطة‏,‏ فلا تبقي الحكومة حكومة الي الابد وتبقي المعارضة معارضة إلي الابد‏.‏

Saturday, February 27, 2010

Our core problems ??

Our core problems are not unique to Egypt. Our core problem are the same ones in all "retarded" countries on Earth.

Our core problems are: Lack of justice and no freedom.

The solution is one thing: Democracy ... It will give you justice and freedom.

Justice and freedom will give you every thing you want. Economical growth, Education, Safety, ... you name it.

Democracy can not be given to us. Have to take it by ourselves.

Today ElBaradie said:

هذه الديمقراطية -قال البرادعي- يتوق لها بشدة المصريون الذين "رُهِّبوا" حتى لا يعبروا عن أنفسهم لكنهم الآن "يتحدثون عن كل الاحتمالات وقد يشنون عصيانا مدنيا إذا لم يحدث التغيير".

العري والجنس

Amazing study in the UK accroding to Aljazeera:


دعت دراسة لوزارة الداخلية البريطانية إلى شن حملة شاملة على صور العري والجنس والعنف في التلفاز وفي المجلات ولوحات الإعلانات بهدف معالجة الشبق المبكر عند الأطفال.

ونبهت الدراسة التي أجرتها الدكتورة النفسانية ليندا بابادوبولوس إلى أن إباحية المجتمع قد وضعت البنات والأولاد تحت ضغط غير مسبوق للتكيف مع الصور النمطية بين الجنسين في عمر مبكر. وكانت الفتيات تتعرضن لضغط الظهور بطريقة تجعلها متاحة جنسيا بينما كان يجبر الفتيان على الظهور مفتولي العضلات ويفكرون في النساء وكأنهن مجرد كائنات جنسية.

I have written many times before commenting about those idiots who think there is a conflict between modern (what they call western) civilization and TRUE islam. What I have said before and keep saying is that if present day humans really think smart they will find out that every thing the TRUE islam asks for is really in their best interest and there is no conflict whatsoever between our intelligent and the TRUE concepts and instructions in Islam.

Every day we will see evidence of this. Notice that I am not talking about the Islam of those idiots who can not even read the Quran.

Saturday, February 20, 2010

I wish we have a new president

El-Baradie is back in Cairo as you know. Reports say his goal is to change the political life in Egypt and not to be the president.

I wish he accepts the Wafd Party invitation, that he runs in the next election with the rules that the NDP put together to make it impossible for any one to win, and finally I wish that he wins despite all that.

I wish our life as 3 world country will be over.

I wish the government stops asking egyptian to have only 2 kids. The stupid government of Egypt does know that a Nobel prize in Economy was awarded to the guy of the theory of economy of scales! The stupid government in Egypt does not know that China and India are taking the world by storm because of their manpower and not because of their natural resources.

I wish we put the NDP and Hosni Mubarak in court to defend themselves in a fair trial for what they did to Egypt during the last 30 years they ruled the coutry. I wish the judge find them guilty and jail them for what they did to Egypt.

I wish!!